חפש
נח - כוחות האדם כמתנה אלוהית
הרב חיים סבתו

נח – ברית הקב"ה והאנושות

הרב מאיר שפיגלמן

נח איש צדיק?

הרב ישראל רוזנברג

נח – מבנה סיפור המבול

הרב אלחנן סמט

נח
 הברכה לנח
ר' יואב פלדמן

הפרשה ממשיכה את סיפור השחתת האנושות בדרכיה עד הציווי לנח לבנות תיבה ובה ישהו כל השורדים מן המבול. לאחר מכן מתואר המבול והשלכותיו...

             לשיעור המלא<<<

כניסת בוגרים וידידים
שם משתמש
סיסמא
זכור סיסמא שכחת סיסמא?

  משתמש חדש לחץ כאן  

--------------------- & -------------------

שיעור עיון

            שיעורים בנושא:

               פרשת נח

 לעילוי נשמת      
    יעקב נפתלי    
      
בן אברהם

 

 

פניני רבי יוסף בכור שור - הרב כרמיאל כהן

שאלת זהות "בְּנוֹ הַקָּטָן" קשורה לשאלת סדר לידתם של שלושת בני נח, ובנושא זה מצאנו שלוש דעות: 

רש"י מפרש (בעקבות חז"ל, וכן פירשו פרשנים נוספים) שיפת הוא הבן הגדול ככתוב בפרק י פסוק כא: "וּלְשֵׁם יֻלַּד גַּם הוּא אֲבִי כָּל בְּנֵי עֵבֶר אֲחִי יֶפֶת הַגָּדוֹל" (ראה פירוש רש"י שם). בפירושו לביטוי "בְּנוֹ הַקָּטָן" שבפסוק כד כותב רש"י: "בנו הקטן – הפסול והבזוי, כמו (ירמיה מט, טו) 'הנה קטֹן נתתיךָ בגוים', בזוי באדם". משמע אפוא שלדעת רש"י הבן הקטן הוא שם, וחם הוא הבן האמצעי (כסדר תולדותיהם בפרק י).

נמצא לדעת רש"י שבהקיץ נח מיינו הוא ידע את שעשה לו בנו האמצעי חם, שהיה פסול ובזוי (ראו גם התרגום המיוחס ליונתן: "וְאִתְעַר נֹחַ מִן חַמְרֵיהּ וִידַע בְּאִשְׁתָּעוֹת חֶלְמָא יַת דְעָבַד לֵיהּ חָם בְּרֵיהּ דְהוּא קָלִיל בִּזְכוּתָא... ").

גם ראב"ע (י, כא ועוד) סבר שסדר לידת בני נח הוא: יפת, חם ושם, אך את הביטוי "בְּנוֹ הַקָּטָן" שבפסוק כד הוא הבין אחרת מרש"י. לדעת ראב"ע "בְּנוֹ" אינו מתייחס לבנו של נח אלא לבנו של חם שנזכר קודם לכן...

<<למאמר המלא

נח - צדיק תמים היה בדורותיו - הרב צבי שמשוני

 מן התורה עולה ומצטיירת לפנינו דמותו של נח כצדיק מושלם. כמה פעמים נוקבת התורה במפורש בשבחו של נח. בסוף פרשת בראשית: "ונח מצא חן בעיני ה'" ומיד אחר כך "נח איש צדיק תמים..את האלוקים התהלך נח." ושוב אומר הקב"ה לנח "כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה."

אף חז"ל שבחו את נח במידת הצדיקות: "שלושה צדיקים היו יסוד עולם אדה"ר נח ואברהם". [שוח"ט לד,א] נח נולד מהול כך מובא באותו מדרש [ט, ז] ועוד כהנה רבים. אבל יחד עם זאת יודעים כולם נימה שונה אצל חז"ל ביחסם לנח. "ונח מצא חן - שקר החן והבל היופי שקר היה חינו של נח" [ילקוט משלי לא] וכמובן המדרש בבראשית רבה, אותו הביא רש"י "ר' יהודה אמר בדורותיו היה צדיק הא אילו היה בדורו של משה או בדורו של שמואל לא היה צדיק, בשוק סמיא צוחין לעוירא סגי נהור" (עיור בעינו האחת). מדוע מצאו חז"ל גנות אצל שבחו של נח? ואם התורה מעידה ארבע פעמים על צדיקותו, חינו והתהלכותו את ה' מה להם לחז"ל לצאת נגד עדות זו ולטפול עליו חסרון?

                                                                                                                  למאמר המלא<<

 

- נח - כוחות האדם כמתנה אלוהית
הרב חיים סבתו
בצער רב אנו מודיעים על פטירתו של בוגר הישיבה מאיר חיון, מחזור י"א. הלווייתו התקיימה כ"ה תשרי תשע"ה
מזל טוב לשולי ומיקי שיינפלד מחזור יח' להולדת הבן
אתר חדש לרב אליהו ליפשיץ "תורה לשמה" - פרטים כאן
חדש חדש חדש !!! אפליקציה לאתר Ybm
לפרטים לחץ כאן!
פורום הישיבות
בתי מדרש וירטואליים